7 idei pentru a îmbunătăţi imunitatea copilului

7

Copiii sunt mult mai receptivi la infecţiile virale, iar unele studii ne arată că peste 75% dintre copii suferă infecţii respiratorii recidivante. Potrivit cercetătorului doctor Horațiu Albu, master în biologie moleculară, există peste 200 de virusuri ce pot afecta în mod frecvent sănătatea copiilor şi mai ales a acelora care au un sistem imunitar mai slăbit.

În primii ani de viaţă, susține dr. Albu, sistemul imunitar al copiilor învaţă, fiind lipsit de experienţă. Apoi, încet-încet, ei îşi îmbunătăţesc imunitatea printr-o luptă neîntreruptă cu microbii și virusurile. “Dar această luptă costă sistemul imunitar, iar organismul va deconta toată viaţa aceste preţuri biologice. De aceea – ca medici responsabili şi părinţi atenţi ce suntem – trebuie să avem grijă ca aceste «preţuri biologice» să fie cât mai mici”, explică doctorul.

El a indicat șapte obiceiuri de viață care pot contibui la întărirea sistemului imunitar al copilului.

1. Consumul de fructe și legume

Studiile arată ca o dietă bogată în fitonutrienți adusă în stilul de viaţă poate proteja copilul şi împotriva unor boli cronice şi degenerative ce pot surveni în viitorul său de adult, precum cancerul, bolile de inimă şi nu numai. “Încercaţi să ajutaţi copilul să mănânce cinci porţii de fructe şi legume pe zi. Sucurile pot fi de mare ajutor în acest deziderat!”, susține dr. Albu.

2. Respectarea orelor de somn

Privarea de odihnă poate face copiii mai susceptibili la boli, prin reducerea celulelor naturale de apărare, arme ale sistemului imunitar, care se implică în debarasarea organismului de microorganisme şi celulele canceroase. Un nou-născut ar putea avea nevoie de până la 18 ore de somn pe zi, copiii mici necesită 12 până la 13 ore, iar copiii preşcolari au nevoie de aproximativ 10 ore. “În cazul în care copilul nu poate sau refuză să doarmă în timpul zilei, încercaţi să-l duceţi la culcare mai devreme seara”, recomandă dr. Albu.

3. Alăptarea

Laptele matern conţine anticorpi care îmbunătăţesc imunitatea organismului. Poate reprezenta un scut împotriva infecţiilor urechii, alergiilor, diareei, pneumoniei, meningitei, infecţiilor tractului urinar şi sindromului de moarte subită a sugarului. Studiile arată că alăptarea poate creşte, de asemenea, puterea creierului bebeluşului şi ajută la protejarea lui de-a lungul vieţii împotriva diabetului zaharat insulino-dependent, boala Crohn, colita şi anumite forme de cancer.

“Este recomandat că mamele să alăpteze timp de un an. În cazul în care acest termen nu este realist, trebuie să alăpteze cel puţin în primele două până la trei luni, pentru a suplimenta imunitatea copilului”, precizează dr. Albu.

4. Efectuarea de exerciţii fizice

Cercetările arată că exerciţiile fizice cresc numărul de celule naturale de apărare. “Realizarea exerciţiilor fizice împreună cu copiii sau în grupe de copii care practică un anume sport este mult mai eficientă decât să-i îndrumaţi să meargă afară şi să se joace”, subliniază dr. Albu. Activităţile în familie pot fi distractive şi includ mersul cu bicicletă, drumeţii, patinaj, baschet şi tenis şi multe alte sporturi.

5. Prevenirea

Asiguraţi-vă că cei mici se spală pe mâini de multe ori şi cu săpun. Ar trebui să acorde o atenţie deosebită igienei înainte, după fiecare masă şi după ce vin de la joacă ori ating animale. Nespălarea mâinilor şi feței, suflarea nasului, strănutul şi tusea pot reprezenta atât modalităţi de a răspândi, cât şi de contracta virusurile.

6. Evitarea fumatului pasiv

Fumul conţine mai mult de 4000 de toxine, dintre care cele mai multe pot irita sau chiar distruge unele celulele din organism. Copiii sunt mai sensibili decât adulţii la efectele nocive ale fumatului pasiv, deoarece aceştia respira într-un ritm mai rapid. Şi sistemele de detoxifiere naturale ale unui copil pot să nu fie cele mai performante, chiar dacă organismul este încă tânăr. Fumatul pasiv creşte riscul de bronşită, infecţii ale urechii, astm. Acesta poate afecta, de asemenea dezvoltarea neurologică.

7. Evitarea antibioticelor

“Cerându-i medicului pediatru o reţetă pentru un antibiotic de fiecare dată când copilul are o răceală, gripă sau dureri în gât nu faceţi decât să înrăutăţiţi pe termen lung starea sa de sănătate”, atrage atenția dr. Albu. Antibioticele tratează bolile cauzate de bacterii, dar majoritatea bolilor copilăriei sunt cauzate de virusuri ce nu necesită antibiotice.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *